الأربعاء، 10 ديسمبر 2008

افكار خارجة عن المألوف

عشان تبقى الامور بجد و تخرج من اطار التهكم و التريقة ده ملخص مشروع الجنيه الواحد..
احنا دلوقتى ما شاء الله 80 مليون مصرى..النسبة اللى عايشة منهم تحت خط الفقر مش طبيعية..فالموضوع كله عبارة عن تنفيذ عملى للمثل القائل المليان يصب عالفاضى..
الفكرة المستوحاة من اعلان موبينيل الجديد فحواها ان لو عشرين مليون مصرى كل واحد فيهم دفع جنيه يبقى معانا عشرين مليون جنيه..وبالرغم من ان المبلغ قد يبدو للبعض كبير الا انه فى مجال الاستثمار ملاليم و دى حقيقة لازم نعترف بيها من اولها..بس اكيد اكيد ممكن يعمل حاجة و أكيد أكيد مش زى قلته..
الاقتراحات اللى قلتها فى النوت اللى فاتت حقيقيه و مش تريقة و الردود اللى اثبتت فشلها بردو حقيقية مش تريقة..لأنى على مدار اسبوع تقريبا كنت بحاول اعمل استفتاء كده بينى و بين الناس اللى اعرفهم عن مشروع مناسب برأس مال عشرين مليون جنيه.. حد يقوللى لما تلمى الفلوس الاول نتفق عالمشروع..و الرد ان عشان نلم فلوس من الناس اصلا لازم يكون فى هدف واضح للفلوس دى..و دراسة جدوى مبدأية كمان لو امكن..عشان ميقولوش علينا حرامية – وده متوقع.
اخر فكرة سمعتها بأة من اخر حد كنت اتخيل ان الموضوع يعجبه اصلا و مياخدوش تريقة – السيد عادل عبد المجيد .. ابويا – هى اننا نبنى مدينة جديدة..اسكان للشباب يعنى.
بصراحة الفكرة كانت من أول الافكار اللى جتنى لكن اسعار البناء اليومين دول خلتنى استبعدها فى الحال فكان الحل البسيط اننا نبنى من غير اساسات..بمعنى منبنيش عمارات عالية تقطم وسطنا فى الاساسات و الخرسانه..نبنى بيوت صغيرة نظام ارضى و دور فوقيه و دمتم..الفكرة عجبتنى بصراحه و أضفتلها انا من عندى ان احق الناس بالمشروع ده هما الناس اللى ساكنين ف حتت زى الدويقة واللى المفروض نلحقهم قبل ما بيوتهم تقع عليهم..وعموما ساعة الله يعين الله مش دى القضية..بالنسبة لجمع الفلوس بأه..انا حاولت احدد المطلوب و ده اللى وصلتله..
1- محتاجين دعم شخصية معروفة نضيفة مالهاش فى السرقة و ليها مصداقية تخلى الرأى العام يثق فينا و يكون ليها دور اشرافى عالموضوع كله
2- محتاجين دعاية من ناااااااار..ومش فى القاهرة بس لأننا بنتكلم فى عشرين مليون مواطن..فيس بوك و جرايد و تلفزيون كمان لو أمكن
3- محتاجين شباب مننا يدينا شوية من وقته و نبدأ نعرض الفكرة على الناس فى كل حتة ان شالله حتى فى الشارع و يبدأ بعدها فى جمع الفلوس ان شاء الله.
4- امكانية فتح حساب فى البنك باسم الشروع..حاجة زى 57357 كده
ده اللى وصلتله غير الحاجات اللى محتاجين نسأل عليها للمشروع نفسه..زى الاراضى المعروضه للبيع فين و سعرها ايه و امكانية مد الخدمات ليها ايه و المساحه التقديرية اللى ممكن نشتريها و نبنيها بميزانيتنا المتواضعه..
لو الطلعة الأولانية نجحت زى ما انا متوقعالها الموضوع ممكن يتكرر شهريا.. و احسبها انت عشرين مليون فى الشهر يعنى 240 مليون فى السنة..يعنى ما يقترب من ربع مليار و دول بأه اكيييييييد يعملو بلاوى..
لو مقتنع بالفكرة انشرها و ابعتلى قوللى انت تقدر تعمل ايه أو انك بس عايز تشارك و انا هلاقيلك اللى ممكن تعمله..ولو مش مقتنع بالفكرة ابعت قوللى اسباب عدم اقتناعك لأنك كده ممكن تلفت نظرنا لمشاكل هنقابلها قدام و الموضوع مش ناقص مفاجئات.. و ده ميمنعش انك بردو هتدفع الجنيه :)

هناك 13 تعليقًا:

Moustafa` يقول...

i am in
show me the way
and i will do what you demand

Ganna Adel يقول...

sagi :
اولا حمد الله عالسلامة..فينك من زمان؟:)
ثانيا بص يا سيدى..اللى عايزينه دلوقتى لو تعرف حد فى بنك اسأله عن موضوع الحساب ده أو لو تعرف محامى كويس أو حد عنده خلفية كويسة عن القانون الدستورى اسأله اللى احنا بنعمله ده ممكن يكون فيه شىء غير قانونى بأى حال من الاحوال ولا لأ..
لو عرفت توصل لحاجة بلغنى..
وطبعا انشر الفكرة على قد ما تقدر عشان عايزين نعرضها على الرأى العام على بداية السنة الجديدة

Nabil يقول...

السلام عليكم....

على فكره كان المفروض تقوليلنا على المدونه دى من زمان.....يعنى انا زعلان.شويه^_^

بصى بقه فكرتك كويسه من حيث المبدا.

بس لم الفلوس من الناس بالشكل الموسع ده مش بيتم عشوائى ..يعنى محتاجين جمعيه مسجله
وتاخد تصاريح بجمع الفلوس والتبرعات.

وبعدين جمع فلوس كل شهر بشكل دورى مش بسيط يعنى ممكن نعمل دعايه جامده وابهار وكده ونلمى فلوس كتير لكن للمره الاولى هى اللى تقدري تحققى فيها اعلى رقم. يعنى مثلا نطمح فى المره الاولى لخمسين بدل عشرين لانها زى ماقلتلك اكبر رقم لانها هاتكون فكره جديده.

بس طبعا لازم البناء يكون فى مكان قابل للحياه من حيث المرافق وده هايخلى الارض سعرها مرتفع ....

عموما مش عايز اطول فى التعليق.

لكن من حيث المبدا انا معاك .

لو ممكن نتواصل بشكل او باخر واساعدك فى استنتاج صوره واضحه برااى المتواضع
انا فى الخدمه.

اطيب تحيه واحترام للفكر البناء

dandana يقول...

سلامو عليكو

أنا مقتنعة بالفكرة جدا
ومعاكى فيها
بعد ما قرأت الموضوع كنت داخلة أقول نفس كلام نبيل عن الجمعية

أنتى عشان تبدأى اعتقد إن أسلم شكل هو جمعية مسجلة
زى رسالة مثلا
بس طبعا الهدف هايختلف ودا هايظهر ف شكل تسجيلها وإجراءاتها

لكن هو دا الشكل القانونى إللى نقدر من خلاله نجمع تبرعات ونوظفها فى أماكنها
عندى بعض المعلومات البسيطة وبعدين ممكن أبحث أكتر

أولا الأسم والغرض
مجلس إدارة الجمعية
بعض الجمعيات عمرها مرتبط بغرضها يعنى ممكن ينتفى وجودها بمجرد تحقق الغرض دا
يبقى لازم يصاغ فى شكل قانونى يضمن له الإستمرار

ولعلمك
أنا شايفة إن كل شى ممكن يتحقق من غير مانكون فى ظل شخصية معينة من المشاهير بالعكس جدية الفكرة هى إللى هاتجذب الناس الصح ليها
كفاية بس إننا نكون جادين ومخلصين
كمان فيه كام تفصيلة كدا مش متأكدة إذا كان ينفع أقولها هنا ولا لأ

بس أنا إسمى مى فتحى
كلية تجارة
جامعة المنصورة
مستعدة للتعاون التام بأى شكل أقدر عليه

Ganna Adel يقول...

نبيل و دندنه:
بما ان الموضوع عايز مباحثات جامدة جدا ده ايميلى
dr.janjuna@hotmail.com
فكرة الجمعية كويسة فعلا..نتكلم فى التفاصيل عالميل بس عموما فى كام نقطة كده..
البداية برقم اكبر جت فى بالى فعلا بس هى أول ما جت فى دماغى جت عشرين مليون فقلت مشيها عشرين مليون..
الشخصية العامة هدفها اننا نثبت اننا مش حرامية..
الارض عايزينها فى حته احنا اللى نمدلها العمار..فاهمنى يا نبيل؟
مى ميرسى على المعلومات دى و ميرسى ليكى انتى و نبيل على دعمكم :)

Nabil يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Ganna Adel يقول...

انا فكرت فى كام حد كده كشخصية معروفة.. دكتور ابراهيم الفقى عالم التنمية البشريةالمعروف..الاستاذ عمرو خالد..ولاعب كرة القدم اللى جه فى بالك برضو حد اقترحه عليا..و فى ناس اقترحت مطرب معروف ليه شعبية زى محمد منير مثلا..
بالنسبة للأرض احنا محتاجين حد يسأل فى الموضوع لأن كل كلامنا مبنى على تخمينات..
عموما ميرسى على رأيك يا بشمهندس

dandana يقول...

مش عارفة يا جماعة

انا مقتنعة تماما ان الخير واللى فيه صالح للناس بيمشى وربنا بيسهلها له

يعنى ممكن الشخصية دى تكون داعمة لينا ماشى
انما المشروع من الالف للياء لازم يكون بتاعنا وفكرتنا وشغلنا

ساعتها بس هانقدر نجذب اى حد احنا عايزينه
كداااعم...

وع العموم اللى نتفق عليه هايكون ان شاء الله


انا شايفة ان اهم حاجة فى الموضوع دا كله حاليا
هو ركيزة قانونية موثوق فيها ومتحمسة للموضوع
عنده استعدا يستمر معانا للنهاية
وما بعدها كمان


دا مبدئيا
بصو انا ميلى اهو
dandana_sweety1@yahoo.com
ضيفونى لانى عندى مشكلة فى الاضافة
ومشتنية نقعد ونتكلم

قول مى براحتك يانبيل
هو اسمى

ihapoof يقول...

أنا سعيد جدا بحماسك (:

و إذا كان على الجنيه هدفعلك 3

انتى تأمرى (;

Ganna Adel يقول...

مى :
انا ضفتك وان شاء الله هنتكلم
ihapoof
3 جنيه بحالهم ؟P:

ابراهيم يقول...

اولا انا شاكر لزيارتكم مدونتي واتمني التواصل الدائم بيننا وان نصبح اصدقاء
ثانيا : انا موافق علي المشروع والجنية موجود من دلوقتي

dandana يقول...

جنة

عايزة اقولك حاجة
انا مانسيتش ولا تخاذلت عن الموضوع

بس مشغولة حبة بالامتحانات

ادينى فرصة اسبوعين وهاكون تحت امرك

قبلاتشى

david santos يقول...

FREE PALESTINE!!!

"Israel's war in Gaza , 450 killed and 2200 injured ... What's next ?"

SIONISM TERRORIST, NO!!!

FREE PALESTINE!!!